Leasing to korzystna forma finansowania samochodu ciężarowego, przeznaczona dla przedsiębiorców z różnych branż. Pozwala odliczać bez dodatkowych wymogów 100% naliczonego podatku VAT oraz uwzględniać pełne wydatki eksploatacyjne w księdze przychodów i rozchodów. Umowa może zostać zawarta w trybie uproszczonym, bez czasochłonnych formalności i negatywnego wpływu na zdolność kredytową.
Przedsiębiorca po opłaceniu ostatniej raty ma prawo wykupu pojazdu na własność lub zdecydować się na leasing nowego samochodu ciężarowego. Na jaką ciężarówkę warto postawić i czym kierować się przy jej wyborze?
Samochód ciężarowy – czyli tak właściwie jaki?
Polska ustawa o podatku dochodowym wskazuje warunki, jakie powinien spełniać pojazd, aby mógł być uznany za samochód ciężarowy. Musi być spełniony co najmniej jeden z poniższych wymogów:
- masa całkowita powyżej 3,5 tony,
- konstrukcja umożliwiająca transport ładunków lub przewóz powyżej 10 osób razem z kierowcą,
- część do przewożenia ładunków oddzielona od kabiny kierowcy,
- konstrukcja z jednym rzędem siedzeń oraz osobną częścią do transportu towarów.
Pojazdy ciężarowe można podzielić ze względu na masę całkowitą na 3 kategorie:
• N1: poniżej 3,5 tony,
• N2: od 3,5 do 12 ton,
• N3: powyżej 12 ton.
Ciężarówki jakich marek są najczęściej leasingowane?
Według danych Związku Polskiego Leasingu, w 2020 roku firmy leasingowe sfinansowały samochody ciężarowe o łącznej wartości 2,877 mln złotych. W sumie pojazdy takie stanowiły 18,8% spośród wszystkich przedmiotów zawartych umów leasingowych.
Na podstawie statystyk Centralnej Ewidencji Pojazdów dotyczących rejestracji nowych pojazdów ciężarowych w 2020 roku, można wskazać najczęściej leasingowane marki ciężarówek. Najpopularniejszy wśród polskich przedsiębiorców okazał się leasing ciężarówek DAF (4442 egz.). Na drugim miejscu uplasowały się samochody marki MAN (3475 rejestracji), a podium zamknęło Volvo Truck (3436 egz.).
Na kolejnych miejscach znalazły się odpowiednio:
- Mercedes (3121 egz.),
- Scania (3009 egz.),
- IVECO (1576 egz.),
- Renault Truck (887 egz.),
- Fuso (101 egz.),
- KAMAZ (37 egz.),
- Isuzu Truck (15 egz.).
Czym kierować się podczas wyboru samochodu ciężarowego w leasingu?
Przedstawiamy najważniejsze kryteria, jakie warto wziąć pod uwagę, decydując się na leasing ciężarówki dla swojej firmy.
Rodzaj nadwozia
Typ nadwozia w samochodzie ciężarowym powinien zostać dobrany na podstawie tego, jakie towary będą w nim przewożone. Można wyróżnić m.in. następujące rodzaje:
- plandeka – uniwersalne nadwozie, umożliwiające transport różnego typu towarów. Pod plandeką mogą być przewożone produkty wymagające zabezpieczenia przed oddziaływaniem czynników atmosferycznych;
- wywrotka – umożliwia samoczynny rozładunek sypkich oraz podzielonych na kawałki materiałów, np. żwiru, grysu, węgla czy piasku;
- cysterna – pozwala przewozić substancje płynne, sypkie, stałe oraz gazowe;
- izoterma – umożliwia transport towarów w warunkach stałej temperatury, m.in. leków czy żywności;
- jumbo – dzięki obniżonemu zawieszeniu podłogi i podnoszonemu dachowi umożliwia załadunek i przewóz towarów o dużej wysokości (do 3 metrów);
- kontener – konstrukcja o sporej ładowności, zwykle w formie metalowej skrzyni, służąca do transportu niewielkich pakunków. Pozwala chronić przewożony towar przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz czynnikami pogodowymi;
- chłodnia – nadwozie wyposażone w agregat chłodniczy, co umożliwia przewóz ładunku w warunkach kontrolowanej temperatury (od -30 do 30°C);
- platforma – płaska naczepa m.in. do przewozu maszyn, pojazdów, rur czy drewna;
- naczepa z ruchomą podłogą – umożliwia łatwy załadunek i rozładunek m.in. towarów na paletach, drewna, złomu czy szkła.
Ładowność ciężarówki
Samochody ciężarowe można podzielić na kilka klas ładowności:
- szczególnie mała ładowność: do 1 tony,
- mała ładowność: 1-2 tony,
- średnia ładowność: 2-5 ton,
- duża ładowność: powyżej 5 ton.
Popularność samochodu
Najbardziej popularne samochody ciężarowe uchodzą za bezawaryjne, łatwo dostępne i tanie w eksploatacji. Istnieje na nie spore zapotrzebowanie na rynku wtórnym, co ułatwia ich sprzedaż po wykupie z leasingu. Nie jest również kłopotliwe znalezienie do nich części zamiennych.
Komfort i bezpieczeństwo jazdy
Kierowcy ciężarówek zwykle pokonują długodystansowe trasy, w związku z czym pojazd taki staje się niemal ich drugim domem. Dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na komfort i bezpieczeństwo. Samochód powinien być wyposażony w przestronną i klimatyzowaną kabinę, systemy ABS, EBS, ASR, ATC, TSC, ESP, RSC oraz tempomat. Niezbędny jest również asystent parkowania i cofania oraz układ rozpoznawania znaków drogowych.
Wiek pojazdu
Firmy leasingowe finansują zarówno nowe, jak i używane samochody ciężarowe. Zwykle pojazd używany nie powinien być starszy niż 10 lat w dniu zakończenia umowy – niektórzy leasingodawcy godzą się na bardziej zaawansowane wiekowo auta, jednak oferują wtedy mniej korzystne warunki.
Leasing używanych ciężarówek zazwyczaj wiąże się z koniecznością wpłacenia wyższego procentowo wkładu własnego. Przedsiębiorca jest także zobowiązany pokryć koszty wyceny przez rzeczoznawcę. Pojazd taki musi pochodzić z wiarygodnego źródła, np. od autoryzowanego dealera, a także znajdować się w dobrym stanie technicznym.
Korzystnym rozwiązaniem może okazać się wzięcie w leasing ciężarówki poleasingowej, czyli zwróconej przez przedsiębiorcę, który zrezygnował z wykupu lub nie był w stanie terminowo opłacać rat. Samochody takie zazwyczaj są dobrze utrzymane i mają szczegółowo udokumentowaną historię. Niektóre firmy leasingowe sprowadzają i finansują leasingiem samochody używane z zagranicy (państw UE) w ramach transakcji Wewnątrzwspólnotowego Nabycia Towaru.
Rodzaj silnika
Od rodzaju silnika w ciężarówce będą zależeć nie tylko właściwości jezdne, lecz także koszty spalania oraz wpływ na środowisko. Warto rozważyć leasing samochodu ciężarowego z silnikiem elektrycznym. Pojazd taki pozwala zredukować emisję CO2 i innych zanieczyszczeń do atmosfery, zmniejszyć poziom hałasu, a także zaoszczędzić na paliwie. Niektóre elektryczne ciężarówki umożliwiają przejazd nawet kilkuset kilometrów na pełnym naładowaniu.
Korzystanie przez firmę z pojazdu elektrycznego pozwala kreować wizerunek podmiotu odpowiedzialnego społecznie oraz realizować transport w obszarach wyłączonych dla samochodów z tradycyjnymi silnikami.
W 2020 roku – zgodnie z danymi Licznika Elektromobilności PSPA – w Polsce było zarejestrowanych 880 ciężarówek z silnikiem elektrycznym. Samochody z zeroemisyjnym napędem sprzedają już takie marki jak m.in. MAN, DAF, Mercedes, Daimler, Nikola Motors czy Renault Trucks.