W branży motoryzacyjnej bardzo popularne jest nadawanie niepoprawnych określeń, które jednak przyjmują się w języku powszechnym – zarówno wśród kierowców, jak i niektórych specjalistów. Jednym z takich określeń jest wał Kardana (lub wał Cardana). Co to tak naprawdę jest i skąd wzięła się nazwa? Jakim usterkom podlega ta część pojazdu i kiedy należy udać się do mechanika?
Wał Kardana – co to jest?
Wał Kardana – tą nazwą posługują się kierowcy, niektórzy mechanicy oraz sprzedawcy branży motoryzacyjnej. To, co najczęściej kryje się pod nazwą „wał Kardana” to wał napędowy, który przenosi napęd od silnika, na tylną oś.
Wał napędowy to w rzeczywistości połączenie dwóch, lub więcej wałów przy pomocy tak zwanego przegubu Kardana. Od tych elementów układu napędowego wzięła się potoczna nazwa wał Kardana. Przyjęła się na tyle powszechnie, że nikt nie zwraca już uwagi na jej pochodzenie.
Wał napędowy – z czego się składa?
Wał napędowy, mimo iż wydaje się niepozornym elementem, składa się z kilku części. O ile sam wał rzadko kiedy ulega poważnym awariom, na skutek eksploatacji to właśnie one ulegają awarii. Wówczas musimy udać się do mechanika z prośbą o regenerację lub całkowitą wymianę wału na nowy. Podstawowy wał napędowy składa się z:
- rurowego korpusu – stosuje się najczęściej stalowe rury, które są bezszwowe,
- przegubu krzyżakowego – składa się z umieszczonego krzyżaka po obu stronach w widełkach za pomocą łożysk igiełkowych,
- łożyska podporowego – składa się z jedno lub dwurzędowego łożyska kulkowego,
- złącza kołnierzowego – czyli flanszy, która znajduje się na końcach wału,
- połączenia przesuwnego – służy do kompresji długości elementu.
Wał Kardana – usterki
Wiele podzespołów samochodowych ulega awariom i nie ma w tym nic nadzwyczajnego. Podobnie dzieje się w przypadku wału Kardana, który przeważnie ulega uszkodzeniu w przypadku nieprawidłowej eksploatacji. Kierowcy bardzo często zapominają o regeneracji wału, przypominając sobie o nim dopiero w momencie, gdy przestaje działać i jest do wymiany.
Wał Kardana to jedna z najbardziej obciążonych i eksploatowanych części w każdym samochodzie. Bez odpowiedniej konserwacji mogą występować awarie, które objawiają się:
- wibracjami,
- drżeniem,
- buczeniem,
- dudnieniem,
- stukaniem samochodu podczas ruszania,
- wszelkimi niezidentyfikowanymi dźwiękami pochodzącymi z okolicy wału napędowego.
Co może zepsuć się w wale Kardana?
Wał Kardana to tylko z pozoru prosty element podzespołu, w którym mało co mogłoby się zepsuć. W praktyce, lista ewentualnych usterek jest całkiem pokaźna, a znajdują się na niej:
- zerwanie gumy podpory wału – należy ją natychmiast wymienić;
- zużycie podpory wału – wyłącznie wymiana;
- uszkodzenie krzyżaka wału lub przegubu wału – również wymieniamy uszkodzony element;
- pęknięcie krzyżaka wału lub uszkodzenie mocowania – zdarza się to raczej rzadko, jednak prowadzi do całkowitej utraty napędu. Nie tylko czeka nas wymiana, ale również kosztowna naprawa.
Jak wynika z powyższej listy, wał Kardana nie jest niezniszczalny i wcale nie wykazuje odporności na eksploatacje, tak jak nam się wydaje. Jego naprawa nie jest skomplikowana, a dobrej jakości części wymienne można bez problemu zakupić w renomowanym sklepie. Należy jednak pamiętać, że o wiele lepiej przeprowadzać systematyczne regeneracje wału napędowego, zamiast mierzyć się z wymianą części.
Wał napędowy jest niedocenionym elementem w samochodach, którego usterka jest często pomijana podczas serwisowania i przeglądów technicznych. Od jego prawidłowego działania będzie zależała praca całego samochodu.
źródło zdjęcia: freepik.com